O indicație geografică (IG) este un drept de proprietate intelectuală (DPI) care protejează numele unui produs asociat cu o anumită origine geografică, atunci când reputația sau calitățile acestuia sunt legate în mod inerent de locul respectiv. IG oferă beneficii substanțiale diferitelor sectoare ale societății, inclusiv producătorilor, consumatorilor și economiilor regionale, deoarece acestea:
• protejează cunoștințele tradiționale, patrimoniul culinar sau cultural
• servesc ca suport de marketing
• transmit reputație și calitate
• reprezintă o cale de atac juridică eficientă împotriva produselor contrafăcute
• facilitează gestionarea colectivă și partajarea costurilor
• încurajează transparența și practicile durabile
În UE, indicațiile geografice protejează produsele agricole și alimentare, băuturile spirtoase și vinurile în temeiul Regulamentului-cadru (UE) 2024/1143 privind indicațiile geografice.
Începând cu 1 decembrie 2025, produsele artizanale și industriale – cum ar fi bijuteriile, textilele și sticla – vor beneficia, de asemenea, de protecție la nivelul UE ca indicații geografice în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2411.
#SingleMarket #EEN