Potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS), 72,9% dintre utilizatorii de internet din România au realizat achiziții online în 2024.
Raportului INS „Accesul populaţiei la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor, în anul 2024”, această tendință ascendentă este susținută de îmbunătățirea accesului la internet – 88,6% dintre gospodăriile din România sunt conectate, în creștere cu 2,9 puncte procentuale față de anul precedent.
Comerțul electronic reduce decalajele dintre mediul urban și rural
O creștere semnificativă a fost înregistrată în mediul rural, unde ponderea cumpărătorilor online a urcat la 67,3% (+5,9% față de 2023), reducând diferența față de mediul urban, unde 77,1% dintre utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online (+3,4%). Această dinamică evidențiază rolul comerțului electronic în creșterea calității vieții și a competențelor digitale în zonele rurale.
Conform datelor INS, cele mai populare categorii de produse și servicii achiziționate online în 2024 sunt:
• Îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii – 78,6%
• Livrări de la restaurante și catering – 36,4%
• Produse cosmetice și de îngrijire personală – 34,5%
• Articole sportive – 20,8%
• Electrocasnice și electronice – 15,8%
• Medicamente și suplimente alimentare – 16,7%
Estimările raportului European E-commerce 2024 plasează valoarea comerțului electronic din România la 11,7 miliarde EUR, reprezentând 3,4% din PIB, cu o contribuție semnificativă la economia națională. România se clasează astfel pe locul trei în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia.