Comisia Europeană a anunțat intrarea în vigoare, în 12 iunie 2023, a Regulamentului privind siguranța generală a produselor (RGPD), care are ca scop abordarea schimbărilor societale majore care au afectat siguranța produselor de consum în ultimii 20 de ani, cum ar fi digitalizarea crescândă, noile evoluții tehnologice și globalizarea lanțurilor de aprovizionare.
Acest cadru modernizat va garanta că numai produsele sigure sunt oferite consumatorilor, indiferent de originea produselor și indiferent dacă acestea sunt vândute în magazine sau pe piețele online.
Regulamentul prevede o adevărată plasă de siguranță pentru consumatori, care se referă la siguranța produselor sau la riscurile care nu sunt reglementate de alte acte legislative ale UE, mai precis prin:
- elemente-cheie, cum ar fi natura evolutivă a unui produs sau interconectivitatea acestuia în evaluarea siguranței produselor de consum;
- îmbunătățirea condițiilor de siguranță a produselor între vânzările online și offline;
- stabilirea unor cerințe specifice de siguranță a produselor pentru piețele online pentru a proteja consumatorii împotriva produselor periculoase vândute prin intermediul piețelor online;
- extinderea obligației pentru toate produsele nearmonizate importate în UE de a avea un operator economic din UE care să fie responsabil pentru aspectele legate de siguranța produselor;
- punerea la dispoziția autorităților naționale a instrumentelor necesare, sporindu-le astfel competențele de aplicare a legii;asigurarea unei retrageri eficiente a produselor, prin solicitarea de contacte directe cu consumatorii și prin anunțuri standardizate de retragere.
Detalii: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_23_3190